Hiduplah untuk memberi (2)

|
Sambung cerita memberi dalam hidup.

1.Brian Burnie punya cerita;
Are you mad? Itu yang dikatakan oleh akauntan jutawan Brian Burnie, apabila majikannya menyatakan hasrat untuk menderma hotel mewahnya bernilai sekitar GBP 20 juta.

Si kaya yang GILA itu kata;

"While owning property and making money is important, it is not as important as people."

'The biggest thing with most people is money, but with me it is not. I want to give it up and do something more for others.

"We can all do something by leaving money to charity when we die, but why don't we do something while we are still living?'


2.Bill Gates punya cerita;

Pada bulan Jun 2008, Bill Gates yang berumur 52 tahun telah membuat pengumuman akan meninggalkan sejumlah hartanya yang bernilai USD 58 billion untuk tujuan kebajikan dalam surat wasiatnya.

Wang itu akan diletakkan di dalam Yayasan Bill and Melinda Gates, untuk membiayai kajian kesihatan dan perubatan serta pendidikan di seluruh dunia. Dia kata,

"We want to give it back to society in the way that it will have the most positive impact, I want to make a positive contribution to the world"

3. Warren Bufet punya cerita;

Warren Buffet, 75, pada June 2006 melakukan derma amal kepada Yayasan Gates untuk tujuan yang sama. Jumlah yang didermakan bukan kecil malah berjumlah USD 44 billion.


4. Mus'ab Mustafha punya cerita;

Time solat jumaat seluk poket masuk dalam tabung (jumlah dirahsiakan ahahaha). Tapi yang nak ceritanya, apabila tiba2 hinggap kebodohan dalam diri menyesal bagi sebab dah xdak coin untuk keringkan baju dekat dobi (apakah gila dengan aku ni?) astaghfirullah. sapa baca, doakan lah aku supaya xkena sepak terajang masuk dalam neraka. nauzubillah. malunya aku dengan kapir 3 orang kat atas tu..

2 comments:

BINTANG said...

ehehehe..
moga2 kite sama2 jauh dari api neraka tuh..
janji kite jujur..kite ikhlas nak buat amal kat dunia nih..
nilai bukan ukuran.

pensel tajam said...

ya betul.siapakah anda 777

Post a Comment